MP-02 CZAJKA

MP-02 Czajka - najlepszy samolot w swej klasie !!!

Jeśli interesuje Cię samolot, który nie wymaga ciągłych zmian w ustawieniu pozycji klap, nie wymaga używania hamulców aerodynamicznych dla kontroli kąta zniżania, uniemożliwiając jednocześnie szybkie reakcje przepustnicą, który jest szybki, bezpieczny i piękny to przedstawiamy: MP-02 Czajka!

Czajka przyciąga uwagę nie tylko wyglądem i dbałością o estetykę w każdym detalu, ale również wyjątkowymi własnościami w locie oraz osiągami. Dzięki dopracowaniu aerodynamicznemu i mocnej konstrukcji możemy cieszyć się stabilnością i dużą prędkością na przelocie oraz dynamiką i precyzją sterowania przy manewrowaniu w bardzo dużym zakresem prędkości użytkowych. Maksymalna dopuszczalna prędkość VNE =260 km/h (140 kts), a maksymalna prędkość przelotowa to 230 km/h (124 kts). Dopuszczalna prędkość w burzliwym powietrzu VRA wynosi 199 km/h (107 kts), dzięki czemu możemy rzeczywiście pokonywać w krótkim czasie znaczne dystanse także w trudniejszych warunkach. Producent postawił na bezpieczeństwo: MP-02 Czajka oferowana jest wyłącznie ze spadochronowym systemem ratunkowym. Samolot przeszedł pozytywnie próby flatterowe w Instytucie Lotnictwa. Węglowa konstrukcja jest wytrzymała, o czym świadczą chociażby odczucia podczas lotu w turbulentnym powietrzu, kiedy mamy wrażenie, że samolot stanowi zwartą i jednolitą jednostkę, która ma narzucone przez klasę ultralekką maksymalne przeciążenia +4/–2G. Czajka sprawdza się doskonale podczas pogody wietrznej i turbulentnej, dzięki wspomnianej już wysokiej dopuszczalnej prędkości VRA, a także bardzo skutecznych sterach przy każdej prędkości lotu, które (mądrze wykorzystane) umożliwiają skuteczne i precyzyjne pilotowanie i poradzenie sobie z podmuchami, nawet przy minimalnych prędkościach. Ta sama cecha przydaje się w fazie przeciągnięcia – nawet na pełnych klapach, gdy minimalna prędkość lotu wynosi 64 km/h (34 kts) lub w praktyce nawe mniej, co można zademonstrować, Czajka reaguje na lotki, zatem w przypadku pilotów, którzy nie mają zbyt często doświadczenia z przeciągnięciem i zdarza się im reagować w tej fazie lotu na przechylenie lub odchylenie użyciem lotki, nie zdarzy się niemiła niespodzianka. Co warte podkreślenia, to sam przebieg przeciągnięcia – samolot sam broni się przed wejściem w korkociąg, a to za sprawą takiej właściwości: siła nośna zanika wcześniej na stateczniku poziomym niż na skrzydłach w każdej konfiguracji, co powoduje opuszczenie nosa i automatyczny wzrost prędkości. Odzyskanie prawidłowego opływu na stateczniku poziomym następuje bardzo szybko, co powoduje, że przy prawidłowym pilotażu utrata wysokości po przeciągnięciu wynosi około 30m. Przy zbliżaniu się do prędkości przeciągnięcia w zakręcie Czajka „sygnalizuje” to, ponieważ odczuwalne stają się uderzenia zerwanych ze skrzydeł strug o statecznik. Czajka umożliwia w pełni kontrolowany i bezpieczny lot z bardzo małymi prędkościami, co zawdzięcza zastosowaniu dwuszczelinowej klapy wychylanej nawet o kąt 48° - rozwiązaniu unikatowemu w małym lotnictwie. Powoduje to bardzo przewidywalne zachowanie samolotu i manewrowość właśnie przy niewielkich prędkościach oraz umożliwia skuteczne wytracenie wysokości podczas podejścia do lądowania. Na podejściu do lądowania przy pewnym doświadczeniu możemy używać drugiego zakresu prędkości dla sterowania zasięgiem lotu bez używania przepustnicy: w przypadku używania pełnych klap poniżej prędkości około 85 km/h zauważalne jest zwiększenie kąta szybowania i zmniejszenie zasięgu szybowania. W każdej chwili oddając nieco drążek dla zwiększenia prędkości do 90-100 km/h uzyskamy efekt odwrotny.

Dla zainteresowanych tym tematem polecamy analizie filmy ilustrujące to, co dzieje się na skrzydłach przy przeciągnięciu i w innych fazach lotu :

Skuteczność sterów pozwala też cieszyć się dużą dynamiką samolotu. Głębokie zakręty, szybkie zmiany przechylenia, głębokie esowanie także z w pełni wypuszczonymi klapami to tylko niektóre elementy lotu, które sprawiają frajdę! Jednak opanowanie tych elementów i poprawność pilotażu, która w przypadku Czajki jest nieodzowna, aby w pełni wykorzystać jej możliwości, to nie tylko radość z latania, ale także nieustanne doskonalenie pilota, które procentuje, a czasem może przesądzić o szczęśliwym zakończeniu każdego lotu.

Wszystkich zainteresowanych tą w pełni polską konstrukcją zachęcamy do lotów zapoznawczych, gdyż obserwacje wskazują, że tylko lot na pokładzie Czajki rzeczywiście demonstruje wyjątkowość tego małego samolotu, ponieważ: „Ona kocha latać”!

Wszystkie prawa do tekstu zastrzeżone. Kopiowanie dozwolone tylko po uzyskaniu pisemnej zgody autora - Z.U. RTV ELEKTRONIKA Jack Stachoń.